2012. május 29., kedd

2012.05.10. Csütörtök – 336. óra / 14. nap – 2. hét

Ez is eljött. A mai nappal lesz meg a két hét. Lehet, hogy ez viccesen hangzik, de büszke vagyok magamra, és a kitartásomra. Két hét csak tizennégy nap, de egy majdnem húsz éve dohányzó embernél ez mindenképpel elismerésre méltó teljesítmény. Aki dohányzik, és próbált már leszokni, az tudhatja, miről is beszélek. Ma úgy döntöttem, hogy elmegyek tüdőszűrőre. Nincs rá különösebb okom, de csak hogy megnyugtassam magam. Utoljára akkor voltam, amikor a kötelező katonai behívómat megkaptam tizennyolc évesen. Most harmincnégy vagyok, azaz tizenhat éve voltam utoljára tüdőszűrőn. Gondoltam, ha már leszokom, és most épp olyan időszak van, hogy budapesti lakosok számára most harminc éves kor felett ingyenes – mert amúgy csak negyvenéves kor felett ingyenes – akkor elmegyek önmagam megnyugtatása céljából. Amúgy ez is érdekes volt. Az anno még évente törvény által előírt és mindenki számára (tizennyolc év felett) kötelező és ingyenes tüdőszűrés mekkora változáson ment át. Ma már nem kötelező és nem is ingyenes. A rohadt TB nem akarja fizetni gondolom. Azt a szöveget nyomják, hogy a tüdőrák előfordulása negyven éves kor alatt olyan ritka és elenyésző, hogy nem tartják indokoltnak a negyven éves kor alatt a rendszeres tüdőszűrést. Így a jelen érvényes törvény csak a negyven év felettieknek biztosítja az évente egyszeri díjmentes – TB által fizetett – nem orvosi beutalásra történő tüdőszűrést. Orvosi beutalóval – üzemorvosi nem számít ebbe bele – természetesen továbbra is ingyenes, ha megalapozott gyanú merül fel (rák, tbc), de amúgy fizetni kell érte. Mehetsz, amikor csak akarsz, ahányszor csak akarsz, de fizetni kell érte. Még akkor is, ha munkahelyi alkalmassági vizsgálat része. Ellenben van egy ilyen:

„A 18/1998. (VI. 3.) NM rendelet szerint a gümőkóros betegek felkutatása, illetőleg a fertőzés veszélyének elhárítása céljából a megyei kormányhivatal népegészségügyi szakigazgatási szerve a lakosság meghatározott részének vagy egyes korosztályoknak a szűrővizsgálatát rendelheti el, ha a tárgyévet megelőző évben a tuberculosis incidencia (adott időtartam alatt újonnan keletkező esetek gyakorisága) értéke a területen meghaladta a 25 százezreléket.”

Ez az az eset, amikor a fent leírtakban változás történik. És most pont egy ilyen időszak van Pest megyében:

„A Budapest Főváros Kormányhivatala Népegészségügyi Szakigazgatási Szerve határozata 2011. június 3-án kelt. Ennek értelmében kötelező tüdőszűrés van érvényben Budapest főváros területén 2012. június 30-ig. A 2011. szeptember 20-án kelt határozat értelmében kötelező tüdőszűrés van érvényben Erdőkertes, Isaszeg, Pécel településeket érintően 2012. június 30-ig.”


Szóval, ma elmentem ingyenes tüdőszűrőre, az eredmény pedig holnap reggel tízre lesz meg. Különösebb aggályaim vagy félelmeim ez ügyben nincsenek, de persze az ördög sosem alszik elven, nem lehet tudni biztosan semmit. Majd holnap reggel kiderül. Egyébiránt jól vagyok. A közérzetem napról-napra egyre jobb, és mostanában már az úgyhiányzikegystaubhogyjajdenagyon érzés is egyre ritkábban talál rám.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése